Een drietal maanden geleden schreeuwde ik het van de daken: ik startte als freelance copywriter & zoekmachinemarketeer.

Gemotiveerd, trots, vol goesting, … er zijn heel wat woorden die mijn overstap omschrijven. Maar eigenlijk was de term ‘zenuwachtig’ nog het meest van toepassing.

Zal ik wel genoeg (leuke) projecten vinden?
Is dat financiële en administratieve gedeelte iets voor mij?
Wat is de impact van de sprong naar freelancer?

Ik vertel je in deze (uitgebreide) blogpost of die zenuwen terecht waren. Het is een verzameling van alle hoogtepunten, struikelblokken en learnings uit mijn eerste jaar als freelancer. Open, transparant en eerlijk.

Update 1: Maand 1-3
Update 2: Maand 4-6

First things first: Hello, Legendary

Sinds de lancering van Legendary krijg ik heel wat vragen van mensen rondom mij. Waar komt de naam eigenlijk vandaan? Waarmee help ik mijn klanten? En wat doe ik nu eigenlijk de godganse dag? 

Ik schreef het allemaal voor je neer.



Waar komt de naam Legendary vandaan?

Een hele tijd geleden zette ik mijn freelance-plannen op papier. Ik beschreef mijn nieuwe job in één zin: “Ik help mijn klanten met legendarische zoekmachinemarketing en straffe teksten”.

Na enkele feedbackrondes werd die slagzin aangepast naar een duidelijker en iets meer down-to-earth motto: “Ik schrijf teksten die iets teweeg brengen en laat bedrijven scoren in Google.” Toch bleef het idee van de legendarische search marketing en straffe teksten nazinderen.

Toen ik enkele dagen later mijn lijstje met diensten concretiseerde, viel er me iets op: 70% van mijn nieuwe job draait rond schrijven en verhalen vertellen. 

Plots viel de puzzel in elkaar: Legendary was geboren. 



De naam verwijst dus niet alleen naar het stopwoord dat ik sinds ‘How I Met Your Mother‘ vaak gebruik. Het is ook een verwijzing naar mijn allereerste professionele motto en naar legendes, verhalen die eeuwenlang impact maken.

Wat zijn de taken van een freelance copywriter en zoekmachinemarketeer?  

Ik stel mezelf steevast voor als ‘freelance copywriter & zoekmachinemarketeer’ (of andersom). Die titel doet vaak wenkbrauwen fronsen. 

Daarom vat ik even samen hoe Legendary je kan helpen:

Copywriting

Ongeveer 75% van de tijd ben ik aan het schrijven. De teksten die ik creëer gaan van kleine social posts tot ellenlange blogs en van onvergetelijke e-mails tot conversiegerichte websiteteksten.  

Betekent dat dat ik enkel schrijf voor het internet? Voornamelijk, maar niet uitsluitend. Ik schreef ook al teksten voor flyers, affiches en animatievideo’s.

Ontdek hoe ik je help als freelance copywriter

SEO & SEA

Niemand wordt blij van een website zonder bezoekers. Daarom verhoog ik de positie van mijn klanten in Google & co. Mijn trukendoos om de zoekmachines te bespelen bestaat uit twee delen:

SEO, voluit Search Engine Optimization. Ik geef websites een technische boost, leg de juiste links en schrijf vlot vindbare content. Hierdoor verhoogt de positie van mijn klanten in de zoekresultaten. 

SEA (Search Engine Advertising) draait rond adverteren in Google & Bing. Ik gebruik Bing en Google Ads -de nieuwe naam van AdWords- om op gerichte zoekwoorden een relevante positie te veroveren. 

Samen naar de top in Google, Bing of Yahoo

Storytelling

Daarnaast huren bedrijven mij in als freelance storyteller. Dat houdt in dat ik verhalen creëer. Geen thrillers of liefdesromans, maar verhalen over ondernemingen, ondernemers, medewerkers, producten, oplossingen, … 

Ik ga op zoek naar de juiste insteek en giet het verhaal in het juiste format – tekst, slide deck, pitch, video of iets anders.

Het resultaat: een boodschap die blijft plakken en waarmee een doelpubliek zich associeert. 

Wil je weten hoe ik dat aanpak?

UX writing

UX writing is hot topic in copyland. Een UX writer schrijft korte tekstjes die de gebruikerservaring (User experience) van een digitale oplossing boosten. 

Ik voorzie kleine stukken tekst die een groot verschil maken voor gebruikers van apps en website. Ze helpen hen op weg, geven de nodige informatie en versterken de tone-of-voice.

Ontdek alle geheimen van UX writing

Wie zijn de klanten van Legendary?

Mijn klantenbestand is opgedeeld in 2 grote groepen. Enerzijds ben ik actief in (digital) agencies, anderzijds werk ik rechtstreeks voor allerhande ondernemingen.

Een groot deel van mijn klanten zijn:

  • IT- en solution providers
  • Bedrijven uit de manufacturing industry
  • En sinds kort ook enkele ondernemingen uit de horeca, food- en brouwerijsectoren. Iets waar ik als bourgondiër héél blij mee ben.

Focus ik me enkel en alleen op deze branches? Absoluut niet. Ik gebruik mijn agency-ervaring om grote en kleine bedrijven in uiteenlopende sectoren te helpen.  

Wil je weten waar ik overal ervaring opdeed? 
Vul het onderstaande formulier in, dan stuur ik je mijn portfolio!

Wie zit er achter Legendary?

Hi, ik ben Jenthe Blockx

Echtgenoot van Hannelorevader van Vesper & Harvey, geboren op de Turnhoutse Kempengrond en uitgeweken naar Boom.

jenthe-freelance-copywriter-zoekmachinemarketeer

De afgelopen jaren ging ik als copywriter en digitaal marketeer aan de slag voor verschillende B2B- en B2C-ondernemingen, van kleine startups en lokale feestzalen tot farmareuzen en wereldbekende sportmerken.

Je kan me beter leren kennen dankzij LinkedIn, Twitter of Instagram.

Het eerste jaar van Legendary

Maand 1-3: Wat als…

Ik begon met een goed gevulde agenda. Leuke projecten volgden elkaar op en interessante partnerships begonnen. Toch spookte er één vraag constant door mijn hoofd:

Wat als er plots geen werk meer is?

Ik had me nochtans goed voorbereid voor de lancering van Legendary. Ik trof de nodige voorbereidingen, want het spreekwoord van de loodgieter en zijn lekkende kraan zou niet van toepassing zijn. Kortom: mijn eigen marketingplannen konden niet in het water vallen.

Ze vielen in het water.

Ik blokkeerde de eerste week van het jaar om mijn eigen marketing op punt te zetten. Tijdens die vijf dagen zorgde ik voor:

  • Een nieuwe website
  • Enkele blogs en outlines voor verdere posts
  • Deadlines (leve Airtable!)
  • Een ideeënboekje waarin ik alle losse ideeën ga opschrijven

freelance-ideeën in mijn Kingsman-boekje

Daarnaast blokkeer ik vanaf nu enkele uren per week voor Legendary. Tijdens die tijdspanne schrijf ik nieuwe teksten, optimaliseer ik mijn eigen marketing & processen, …

Benieuwd naar de vooruitgang? Daar vertel ik je in een volgende aanvulling zeker en vast meer over. En als die update niet verschijnt, dan is het ganse plan hoogstwaarschijnlijk in het water gevallen.

En nu… tijd om terug billable te zijn!

Maand 4-6: De tools

Het eerste half jaar als freelance copywriter en zoekmachinemarketeer is achter de rug… en alles gaat goed!

Ik werk ondertussen aan verschillende projecten voor leuke klanten, kreeg een compliment van m’n boekhouder en ontmoette héél interessante mensen. Kortom: eigenlijk is er niks om over te zagen. (Behalve dat freelancers te veel belastingen moeten betalen en werken op feestdagen. 😉)

Enfin, ’t is te zeggen. Ik heb de afgelopen 6 maanden ook:

  • Veel tijd verloren aan het uitschrijven van offertes
  • Vier inkomende (betaalde) facturen kwijtgespeeld
  • Enkele keren het overzicht over m’n gespendeerde uren verloren

Dus zocht ik naar tools die m’n leven als freelance copywriter en zoekmachinemarketeer vergemakkelijkten. Ik som ze even voor je op!

Freshbooks

Harvest was jarenlang het kloppend hart van mijn boekhouding. Het was een echte partner-in-crime voor mijn bijberoep-facturatie. Aangezien het aantal inkomende en uitgaande facturen serieus steeg, werd het tijd voor een andere oplossing.

Enter Freshbooks!

Ik gebruik deze all-in-one facturatietool om:

  • Gespendeerde uren te tracken
  • Facturen te versturen
  • Betalingen op te volgen
  • Uitgaven aan projecten te linken
  • Winst te berekenen

… en er is een automatische koppeling voor de boekhouder!

StoryChief

Ik neem de contentcreatie en -verspreiding van verschillende klanten voor m’n rekening. Dat gaat van eerste draft tot finale versie in het CMS, van e-mails tot Facebook-posts en van LinkedIn-berichten tot meta descriptions.

Een hele boterham!

Vroeger betekende dat vooral veel gepuzzel met Google Drive, WordPress en Buffer. Sinds enkele maanden reken ik hiervoor op het geweldige (en overigens Belgische) StoryChief.

Ik gebruik deze tool ondertussen voor quasi alles wat met content marketing te maken heeft. Het onderstaande filmpje vat het mooi voor je samen.

De invoice-mail

Een invoice@-adres, ik heb het nooit begrepen. Een mailtje openen, factuur betalen, PDF naar een map slepen en klaar. Zo moeilijk is dat niet, toch?



Ik wil me verontschuldigen bij iedereen waarmee ik ooit discussieerde over het invoice@-adres. Een tijdje geleden ging zowat 50% van mijn smartphone-batterij naar de banking-app en puilde m’n mailbox uit met facturen die ik nog moest verslepen.

De facturatiemail zag dus snel het levenslicht.

Ik heb het e-mailadres meteen ook gekoppeld aan Freshbooks en sla bijlagen automatisch op in Google Drive. Geen gedoe met slepen, één keer per week het e-mailadres checken, alles betalen en klaar!

PandaDoc

Time is money, maar uitgaande offertes zijn een kans op money.

Daarom stak ik tijdens mijn eerste maanden gigantisch veel tijd in offertes. Ik bouwde ze telkens from scratch op, schreef nieuwe teksten voor ieder voorstel en verloor het overzicht van hangende proposals.

Toen ontdekte ik PandaDoc. Deze tool maakt gebruik van gemakkelijke templates en zorgt ervoor dat je je ‘oude’ teksten kan hergebruiken. Daarbovenop geeft PandaDoc ook meer inzichten over de opvolging van offertes.



De setup ervan neemt enkele avonden in beslag, dat geef ik toe. Maar wanneer je de tool geconfigureerd hebt en alle teksten erin zitten, is het een echte offertefabriek. Zélfs bij maatwerk!

En jouw tools?

Gebruik je zelf tools die de moeite waard zijn? Stuur dan gerust een mail naar invoice@beco… nee, grapje! Stuur je tools zeker even naar jenthe@becomelegendary.be. Ik ben benieuwd om jouw tool stack te ontdekken.

Categorieën: Over Legendary

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *