Content marketing en Google Analytics. Je zou het misschien niet zeggen, maar eigenlijk is de combinatie van deze data-driven tool en creatieve marketingvorm een perfecte combinatie. De analysetool van Google biedt namelijk heel wat extra inzichten aan content marketeers die hun content willen monitoren en optimaliseren.

Hoe zoiets kan? Ik leg het je met plezier even uit!

Waarom content marketeers Google Analytics nodig hebben

Toegegeven: Google Analytics is een uitgebreide en soms ietwat complexe tool. Het is dan ook bijzonder gemakkelijk je weg in de analysetool kwijt te geraken. Toch helpt de data die je uit deze (gratis) tool vergaart je een heel eind verder. Zo krijg je een antwoord op verschillende content marketingvragen, zoals:

  • Op welke pagina’s verlies ik mijn bezoekers?
  • Zitten er ergens ‘content marketing gaps’?
  • Welk type content scoort het best? 
  • Welke content trekt het meeste bezoekers aan? 
  • En misschien de belangrijkste vraag: Welke content overtuigt bezoekers om te converteren? 

Google Analytics vertelt je dus of je content ook daadwerkelijk bijdraagt aan je digitale strategie.

Bron: Neil Patel

Maar hoe kan je de bovenstaande vragen beantwoorden dankzij Google Analytics? Ik geef je enkele belangrijke tips.

Een voorbereid marketeer is er drie waard.

Preparation is key, ook in Google Analytics. Zéker in Google Analytics.

Wanneer je de analysetool wil gebruiken om je doelen op te volgen, stel je ook maar best je doelen in. Een doel in Google Analytics aanmaken kan op verschillende manieren, die Google zelf omschrijft als vier doeltypen.

doeltypen in google analytics

Een doel aanmaken in Google Analytics kan misschien overweldigend lijken, maar is relatief gemakkelijk. Google heeft een kant-en-klare handleiding hiervoor en helpt je doorheen het volledige proces.

Optimaliseer je content marketing aan de hand van cijfers

Daarnaast zijn er 101 manieren om je content (en je volledige website) te optimaliseren aan de hand van de data uit Google Analytics. Ik som enkele belangrijke en minder voor de hand liggende even voor je op.

Leer je bezoekers beter kennen

Persona’s? Die heb je bij de lancering van je marketingplan gemaakt… en er dan misschien niks meer mee gedaan.

Dat is zonde, maar ook wel begrijpelijk. Persona’s worden namelijk vaak gecreëerd vanuit een idee, ideaalbeeld of basisinzichten. Wanneer je je bezoekers begrijpt, kan je je content ook aanpassen aan hun profiel. Zo’n gepersonaliseerde content experience geeft je conversies en je digitale imago een boost.

Gelukkig helpt de volledige Audience-tab in Google Analytics je hiermee op weg.

Er staan tal van subcategorieën onder dit tabblad. Neem ze zeker eens rustig door, maar klik zeker eens op de volgende tabs:

Affinity Report

Het affinity report (affiniteitsrapport) geeft je meer inzichten in de trends en interesses van je bezoekers. Je kan dit rapport gebruiken om te zien op welk type bezoekers je je best focust. Daarop kan je je content marketing én je volledige digitale strategie afstemmen.

Audience Report

Wanneer je onder Audience op Overview klikt, krijg je het algemene bezoekersrapport (Audience Report). Dit rapport geeft je in één oogopslag meer over de taal, locatie, de hard- en software van je bezoekers. Zo kan je enerzijds je taal, woordgebruik en content aanpassen naar je meest performante regio. Anderzijds kan je perfect inspelen op het toestel-aspect: wanneer 85% van je conversies via mobiel komt, vermijd je best woorden als ‘klik’ of ‘jouw computer’ in je teksten.

Demographics

Het demografierapport (demographics) gaat verder in op de statistische gegevens van je bezoekers. Je krijgt inzichten in de leeftijd, taal en het geslacht van je doelpubliek. Hierop kan je je persona’s, tone-of-voice en manier van communiceren aanpassen.

Ga op zoek naar de reden achter het bezoek

Bezoekers kunnen verschillende redenen hebben om jouw website te bezoeken. Zo kunnen ze actief op zoek zijn naar inspiratie, informatie of willen ze een actie ondernemen. Het is belangrijk om te achterhalen wat de reden van hun bezoek is.

Google Analytics en een secundaire tool helpen je hierbij.

Wanneer je in de linkerkolom bij Acquisition op ‘Overview’ klikt, krijg je een mooi overzicht van de belangrijkste verkeersbronnen. Daar klik je op ‘Organic Search’ om een beter inzicht in de (organische) zoekwoorden van je doelpubliek. Even sorteren op conversies, bezoekduur of bounce rate en je hebt heel wat inzichten waarmee je aan de slag kan!

Bron: Keyword Hero

Een tip:
Komt het grootste deel van je organisch zoekverkeer via (not provided)? Geen probleem! Keyword Hero vat de data uit Google Analytics en Google Search Console samen, en geeft je een beter zicht op deze zoekwoorden.

Ga op zoek naar pagina’s met veel verkeer en weinig engagement

Veel verkeer dat op één pagina terecht komt, daar kan je alleen maar blij van worden. Tenzij dat verkeer helemaal geen actie onderneemt en je website verlaat. Toch is het een goed teken dat je veel bezoekers op je website krijgt. Daarmee is al de helft van het werk gedaan.

Nu is het van cruciaal belang om te ontdekken welke high traffic-pagina’s minder geëngageerde bezoekers aantrekken. Wanneer je die pagina’s optimaliseert, kan je je conversies een serieuze boost geven.

Hoe je dat doet? Heel simpel!

  • Selecteer het aantal sessies in de eerste kolom, en gebruik een bepaalde doelconversieratio of bounce rate in de tweede kolom.
  • Klik in de linkerkolom op ‘Behavior’, ‘Site Content’ en ‘Landing Pages’. Zo krijg je een beeld van iedereen die op je website terecht komt.
  • Enkel nog je pagina’s met het meeste sessies vergelijken met de pagina’s waar het laagste engagement plaatsvindt.
    •  

Klaar? Nee. Nu begint het werk pas. Tijd om je pagina bij te sturen en je conversies een boost te geven.

Meet je ROI en stuur bij

Content marketing doe je niet zomaar, maar om een bepaald resultaat te behalen. (Wat dat resultaat is, heb je in de eerste stap zelf bepaald.) Het is dus belangrijk om je resultaten op te volgen en bij te sturen. Gelukkig zorgt Google Analytics ervoor dat je de return-on-investment (ROI) nauwkeurig kan opvolgen.

Ik doe zelf altijd snelle checkups via het ‘Reverse Goal Path’-rapport. Dat kan je terugvinden in de linkerkolom onder het tabblad ‘Conversions’. Daar kan ik zelf filters bepalen om m’n recentste werk onder de loep te nemen.

Een tip:
Liever een gewoon overzicht van de prestaties van alle pagina’s? Dat kan je gewoon terugvinden in de linkerkolom onder ‘Behavior’ en ‘Site content’.

Dit rapport laat je meteen ook toe om je content te sorteren op vlak van conversies (goal completions). Op die manier krijg je meteen een zicht van alle content die écht impact heeft, en waar nog werk aan is.

Laat het bijsturen maar beginnen!

Iemand nodig die jouw content marketing nieuw leven inblaast?

Neem vandaag nog contact met me op!





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *