Iedere adverteerder op Google Ads kent het wel: elke klik kost geld. Je zorgt er dan ook maar best voor dat de kwaliteit van die klikken zo hoog mogelijk ligt. Inzetten op relevante doelgroepen met de juiste advertenties en zoekwoorden is dus van cruciaal belang. Gelukkig kan je dat laatste heel gemakkelijk zelf bepalen, dankzij uitsluitingszoekwoorden.

Weet jij al wat uitsluitingszoekwoorden zijn en hoe je deze instelt? Dan kan je mijn negatieve zoekwoordenlijst hier terugvinden.

Wat zijn negatieve of uitsluitingszoekwoorden?

Een nieuwe Google Ads-campagne wordt vaak gelanceerd op basis van een zoekwoordonderzoek. Dat is een goede eerste stap, maar zeker geen garantie op een geslaagde advertentiecampagne. De theorie en de praktijk zijn jammer genoeg niet altijd 100% op elkaar ingespeeld.

Daarom doe ik altijd een check-up van het zoektermenrapport wanneer ik een Google Ads-account overneem.

Een voorbeeld:
Een brouwerij heeft een campagne lopen waar de phrase match-variant “sterk blond bier” loopt. Hun advertenties komen dus ook naar boven wanneer iemand zoekt naar “vies sterk blond bier”. Geen al te goede reclame en al zeker geen reden om te betalen voor die klik.

Negatieve zoekwoorden zijn dus een onmisbaar element in succesvolle Google Ads-campagnes. Ze bieden heel wat extra voordelen:

    • First things first: je bespaart heel wat geld dankzij de juiste uitsluitingszoekwoorden. Nutteloze of irrelevante klikken worden eruit gefilterd én je kwaliteitsscore stijgt. Een win-win die op langere termijn zorgt voor een lagere kost per klik.
    • Voeg je uitsluitingszoekwoorden toe die niet gerelateerd zijn aan je bedrijf, product of service? Dan worden je advertenties enkel en alleen getoond aan het juiste doelpubliek. Een ideale manier om je advertenties een pak persoonlijker en gerichter te maken.
    • De kans stijgt dat jouw potentiële bezoekers doorklikken en een aankoop doen. Negatieve zoekwoorden zorgen dus voor een hogere doorklikratio (CTR of click-through rate) en conversieratio.

Hoe implementeer je negatieve zoekwoorden?

Eigenlijk is het bijzonder simpel om negatieve of uitsluitingszoekwoorden toe te voegen aan je advertentiegroepen. Je gaat namelijk op exact dezelfde manier te werk als bij gewone zoekwoorden. Alleen voeg je die negatieve zoekwoorden toe in een ander tabblad.

Open de advertentiegroep
Je maakt best een algemene negatieve zoekwoordlijst én voegt per advertentiegroep enkele specifieke uitsluitingszoekwoorden toe. Zo kan je snel handelen en gericht adverteren. De eerste stap is dus simpel: je gaat in Google Ads naar de advertentiegroep waaraan je uitsluitingszoekwoorden wil toevoegen.

Selecteer het tabblad ‘uitsluitingszoekwoorden’
Het grote verschil zit ‘m in deze stap: je voegt negatieve zoekwoorden toe in de tab ‘uitsluitingszoekwoorden’.

Voeg je negatieve zoekwoorden toe
Hier doe je exact hetzelfde als bij de gewone zoektermen. Je voegt lijn per lijn een zoekterm toe, die je meteen ook de juiste match-types kan geven.

Zijn alle negatieve zoekwoorden toegevoegd? Dan hoef je alleen nog maar even op ‘Opslaan’ te klikken!

Een tip: de negatieve zoekwoordlijst
Er zijn vast en zeker zoekwoorden die niet van toepassing zijn op jouw bedrijf. Deze zoekwoorden toevoegen aan iedere (nieuwe) advertentiegroep kost heel wat tijd en is inefficiënt. Daarom kan je best een zogenaamde ‘negative keyword list’ creëren met algemene zoekwoorden waarop je nooit gevonden wil worden. 

Dat doe je simpelweg door in je gedeelde bibliotheek (shared library) een nieuwe zoekwoordenlijst aan te maken, en deze toe te passen op alle campagnes.

Onmisbare negatieve zoekwoorden voor iedere succesvolle Google Ads-campagne

De afgelopen jaren beheerde ik heel wat Google Ads-accounts in verschillende sectoren. Allemaal verschillende bedrijven met verschillende advertentiedoelen, maar veel gelijkenissen op vlak van negatieve zoekwoorden.

Ik heb een lijst verzameld van een kleine 200 negatieve zoekwoorden die vaak nodig zijn. Benieuwd naar die lijst? Je kan hem zelf gebruiken door even hier te klikken!

Ik heb m’n negatieve zoekwoordlijst opgedeeld in enkele onderdelen:

Opleiding

Het internet is de place-to-be om (nieuwe) dingen te leren. Ben jij echter niet van plan om een opleiding aan te bieden, maar een service of product te verkopen? Dan voeg je deze uitsluitingszoekwoorden best even toe aan je negatieve zoekwoorden.

Onderzoek

Informeren en inzichten delen met anderen is geen slecht idee (vandaar ook deze blog). Toch is het niet altijd aangeraden om hierop te adverteren. Zorg er dus voor dat je geen advertentiebudgetten verspild aan informatiezoekers.

Computer

Windows, app, tool, download, … zolang je zelf geen computermateriaal of software verkoopt, kan je deze zoekwoorden beter uitschakelen. Deze populaire zoektermen kosten heel wat geld en brengen meestal weinig op.

Besparen

Iedereen wil minder betalen. Toch zijn mensen die zoeken naar tutorials, DYI-blogs en homemade oplossingen vaak geen relevante bezoekers voor ondernemingen. En zo bespaar jij op je Google Ads-campagnes.

Tweedehands

Gaan er in jouw onderneming tweedehandsspullen over de (digitale) toonbank? Nee? Dan zijn uitsluitingszoekwoorden als ‘tweedehands’, ‘huren’ of ‘kringloop’ een meerwaarde voor je campagne.

Materialen

Iemand die zoekt naar bepaalde materialen is meestal een doe-het-zelver. Je sluit deze bezoekers dan ook best uit… tenzij je producent of verkoper van deze materialen bent!

Transport & reizen

Informatie over toeristische trekpleisters, B&B’s, reisblogs, … Het is een mooie meerwaarde voor bedrijven in de toeristische sector, maar ondernemingen zonder toeristische ambities zijn er niet bij gebaat.

Media

Iemand die zoekt naar een PDF, MP3 of ringtone is vaak gewoon op zoek naar informatie en niet bereid om hiervoor te betalen. Een bezoeker waarvoor jij dus zelf ook niet wil betalen.

Volwassenen

De kans is vrij klein dat jouw Google Ad moet verschijnen wanneer mensen zoeken naar websites voor volwassenen. Je kan je geld dus beter sparen voor momenten dat ze wel relevante zoekopdrachten uitvoeren.

Sites

De websites waarnaar iemand surft zegt vaak heel veel over zijn of haar surfgedrag. Iemand die zoekt naar ‘YouTube’ zal je niet plezieren met een lange tekst, een bezoeker voor eBay wil gewoon iets kopen aan tweedehandsprijzen. Je stoort deze bezoekers best niet in hun tocht naar deze websites.

Jobgericht

De zogenaamde war for talent woedt nog altijd. Toch is verkeer van jobzoekers niet altijd een meerwaarde. Wanneer je niet op zoek bent naar nieuw personeel, sluit je deze zoektermen ook maar best uit.

Een tip over de negatieve zoekwoordenlijst
De zoekwoorden van hierboven zijn een verzameling uit verschillende accounts. Ze worden zelden allemaal in één account toegevoegd. Je bekijkt deze best kritisch en bepaalt zelf welke zoekwoorden voor jouw onderneming van toepassing zijn.

Op zoek naar SEA-succes en benieuwd naar de volledige lijst?
Download hem hier!

Blijf negatieve zoektermen continu monitoren

Een Google Ads-campagne eenmalig voorzien van uitsluitingszoekwoorden en deze dan laten draaien is geen goed idee. Het zoekgedrag van je publiek verandert namelijk, er komen nieuwe trends of irrelevante zoekwoorden naar boven.

Je monitort je campagnes en zoektermenrapport dus best op regelmatige basis en voegt nieuwe irrelevante zoektermen toe aan je lijsten met uitsluitingszoekwoorden.

Hulp nodig met je Google Ads-campagnes?

Neem contact met me op. Als freelance SEA-specialist help ik je met plezier!





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *