“Hey Siri, wat kan je me vertellen over Voice Search?”
“Oké Google, wat weet je over Voice SEO?

Enkele jaren geleden loste een encyclopedie al je vragen op. Wat later kon je bellen naar een infodienst, en kort daarna brak het internettijdperk aan. Sindsdien kan je naar hartelust allerhande dingen ontdekken op Google en Bing. En héél binnenkort stel je je vragen gewoon luidop aan je toestel.

Of misschien doe je dat nu al?

Gesproken zoekopdrachten zijn al lang geen ver-van-je-bedshow meer. Een zoekmachine aanspreken is voor vele internetgebruikers de normaalste zaak van de wereld. De zoekrobotten gaan dan voor hen op zoek naar een pasklaar antwoord, en lezen het voor. Simpel!

Wist je dat je deze antwoorden zelf kan beïnvloeden? Dat biedt een pak mogelijkheden voor jouw onderneming. Ontdek hoe jij kan scoren met voice search SEO.

Wat is voice search?

Voice search is zoeken met je stem. Je stelt een vraag aan Google Assistant, Siri of Alexa, waarna de zoekmachine op zoek gaat naar het passende antwoord. Daarna leest je digitale assistent het antwoord voor of verschijnt het op je scherm.

De naam dekt in dit geval perfect de lading.

Voice search wordt vaak gelinkt aan een Google Home of Apple HomePod. Toch kan zowat iedereen met een moderne smartphone of laptop een gesproken zoekopdracht uitvoeren.

  • Heb je een toestel van Apple? Roep dan even “Hey Siri”.
  • De Google Assistant wordt op Android getriggerd met de zin “Hey Google”.
  • Wanneer je via je browser naar Google surft, kan je simpelweg op het microfoontje drukken.

Stel daarna je vraag, de digitale assistent gaat voor jou op zoek… en enkele seconden later heb je het antwoord. Handig, toch?

Google Voice Search op desktop
Gebruik je Google op je desktop? Na één klik op het microfoontje kan je zoeken met je stem.

Waarom is Voice Search belangrijk?

Je zou het misschien niet meteen verwachten, maar het grote kantelpunt voor voice search is dichterbij dan je denkt. Verschillende betrouwbare bronnen beweren dat meer dan 50% van alle zoekopdrachten vanaf 2020 (!) met de stem zal gebeuren.

Zo’n vaart zal het hier in België waarschijnlijk niet lopen. Toch maak je je huidige website en content best future-proof, en speel je maar beter in op gesproken zoekopdrachten. Op die manier neem je een enorme voorsprong op je concurrenten én is een tweede investering in nieuwe content niet nodig.

Fun fact: de pieken ieder jaar zijn rond de kerstperiode. Er liggen blijkbaar heel wat Google Homes en Homepods onder de kerstboom.

De stijgende populariteit van voice search is ook logisch. Er zijn talloze redenen om een vraag hardop te stellen aan een zoekopdracht. Ik som de belangrijkste even voor je op:

  • Gemak. Een gesproken zoekopdracht uitvoeren is bijzonder gemakkelijk. Je stelt gewoon je vraag, de digitale assistent schotelt het juiste antwoord voor. Geen zoektocht door honderden zoekresultaten of op ellenlange pagina’s.
  • Extra comfort en nieuwe mogelijkheden. Laat je handschoenen gerust aan tijdens koude winterdagen, geniet nog even van het zwembad tijdens de zomermaanden, of laat een digitale assistent je route bepalen terwijl jij op de baan let.
  • Tijdsbesparing. Voice search is snel. Geen zoektocht naar toestellen met internetverbinding, geen gedoe met wachtwoorden of cijfercombinaties, … Gewoon je vraag stellen en je bent klaar!

Wat is het verschil tussen voice search en gewone zoekopdrachten?

Het verschil tussen voice search en klassieke zoekopdrachten (of text search) is… gigantisch.

Toch schuilt de grootste vernieuwing in een onverwachte hoek. Het is namelijk niet het toestel dat we gebruiken voor onze zoekopdrachten, maar de manier waarop we onze vragen formuleren.

Enkele voorbeelden daarvan vind je in onderstaande afbeelding:

voice search versus text search
Originele bron: Common Sense Advisory

Voice search gaat dus niet over de gewone, ouderwetse zoekwoorden. Het gaat over een echte conversatie aangaan met je klanten. Je optimaliseert je teksten dan ook beter voor de vragen waarop je gevonden wil worden, in plaats van de zoektermen die bij je passen.

Hoe optimaliseer ik mijn teksten voor voice search?

Je moet ervoor zorgen dat de teksten op je website natuurlijk aanvoelen, vlot lezen en begrijpbaar zijn. Deze regel geldt voor “gewone SEO”, maar is ook voor voice search van cruciaal belang. Daarnaast zijn er nog enkele andere factoren waarmee je rekening moet houden.

Ik som de belangrijkste 5 even voor je op:

  1. Begin bij het keyword research.
  2. Maak gebruik van long-tail zoekwoorden.
  3. Gebruik de juiste vraagwoorden.
  4. Geef een to-the-point antwoord.
  5. Versimpel je teksten.

Benieuwd hoe je deze tips toepast en beter scoort bij gesproken zoekopdrachten? Ik vertel het je met veel plezier!

1. Begin bij het keyword research

Er wordt wel eens gezegd dat een succesvol SEO-verhaal begint bij een doordacht en degelijk zoekwoordonderzoek. (Ik kan het alleen maar toejuichen.) Dat gezegde geldt ook voor voice search.

Toch hanteer je bij een voice-zoekwoordonderzoek een ietwat andere aanpak. Je moet rekening houden met het feit dat mensen anders spreken dan ze schrijven. Een extra laag in je analyse is daarom ook meer dan welkom. Zo hou je best rekening met de ideale zoekwoorden, gepaste zoektermen én de vragen die je doelpubliek zich stelt. Er zijn verschillende tools die je daarbij helpen. De belangrijkste in dit rijtje is de populaire SEO-tool Answer The Public. (Daarover vertelde ik je in een vorige blog al wat meer).

Deze freemium-oplossing is vrij simpel en straightforward. Jij vult een ‘basiszoekwoord’ in, de tool geeft je een mooi en gegroepeerd overzicht van alle relevante vragen over deze term.

voice search zoekwoordonderzoek
Welke vragen stellen mensen zich over voice search? Answer The Public brengt het mooi in kaart.

Je kan natuurlijk ook je inspiratie rechtstreeks bij de bron halen. Google heeft al enige tijd de “People Also Ask”-functie. Een klein venstertje -boven alle zoekresultaten- geeft je een mooi overzicht van relevante en populaire vragen die bij jouw huidige zoekopdracht passen.

Het is een handige feature voor gebruikers van Google én een interessante bron voor je voice-optimalisaties.

voice search tips: people also ask
Stel: je wil een voice-geoptimaliseerde lijst maken over de avonturen van James Bond. Dan kan je je teksten optimaliseren voor de vraag “What order do the 007 movies go in?”.

2. Focus op long tail keywords

De term “long tail keywords” won de afgelopen jaren aan populariteit. De reden daarachter spreekt voor zich: een long tail keyword trekt minder verkeer aan, maar wel betere bezoekers. Mensen die dit type zoektermen gebruiken converteren over het algemeen beter dan mensen die kiezen voor short tail varianten.

voice search: long tail
Long-tail keywords – Bron: SemRush

Een gesproken zoekopdracht bestaat gemiddeld uit 4,2 woorden. Een short tail zoekwoord valt dan ook compleet buiten de voice-boot. Je richt je daarom best op long tail zoekwoorden, waarbij je écht een antwoord biedt op concrete en relevante vragen.

Long tail in gesproken zoekopdrachten
Bron: Moz.com

3. Het juiste antwoord op het juiste moment

Search Engine Watch bewees dat het aantal vraagwoorden in Google serieus aandikt. Dat is het resultaat van een slimmere manier van zoeken, de ‘mobile revolution’ die al enkele jaren volop aan de gang is en de toename van voice assistants.

de groei in vraagwoorden tot 2014
Bron: Search Engine Watch

We weten ondertussen ook dat de meeste mensen niet tot actie overgaan tijdens een eerste bezoek. Online marketing is een verhaal van verschillende contactpunten, waar micro- en macroconversies met elkaar verbonden zijn.

Die trend komt ook terug in zoekopdrachten. Wanneer iemand op Google de termen “wat” of “wie” gebruikt, is de kans klein dat deze persoon iets zal kopen. De term “waar” duidt dan weer wél op concrete interesse.

Je zorgt er dus best voor dat je content naadloos inspeelt op de verschillende fasen in je marketing funnel.

degree of intent bij marketing
Bron: Neil Patel

4. Geef een antwoord dat to-the-point is

Een antwoord op een voice-zoekopdracht bestaat gemiddeld uit 29 woorden. Dat lijkt uitgebreid, maar is niet bijzonder veel. Google geeft zelf aan een voice-resultaat kort en to-the-point moet zijn.

De bovenstaande paragraaf bestond trouwens uit 29 woorden. Niet zo heel lang, toch?

gemiddeld aantal woorden voice search
Het gemiddelde voice-antwoord bestaat uit 29 woorden – Bron: Moz.com

Schrijven is schrappen, wordt wel eens gezegd. Dat is bij voice search meer dan ooit het geval. Het is dan ook aangeraden om je antwoord samen te vatten in een tekstje van ongeveer 29 woorden.

Natuurlijk kan je achteraf extra inzichten, redenen of uitleg geven. Zolang de key takeaway maar kort en bondig omschreven staat.

5. Schrijf je content simpel

Hoe simpeler je teksten, hoe beter.

Er zijn weinig geheimen die de interne keuken van Google verlaten. Toch is het algemeen geweten dat je je teksten best zo vlot en naturel mogelijk maakt. Een voice assistant moet jouw antwoorden op een snelle en verstaanbare manier kunnen voorlezen.

Enkele tips om je content te versimpelen:

  • Gebruik ‘makkelijke’ woorden. Vermijd moeilijke woorden die extra verklaring nodig hebben. Ze zijn een struikelpunt voor de voice assistant én voor degene die de vraag stelde.
  • Vorm korte zinnen. Korte zinnen lezen een stuk vlotter dan lange. Probeer je zinnen te beperken tot ongeveer 11 woorden. Dat maakt je tekst scanbaar en vergemakkelijkt de tekst van de voice assistant.
  • Vermijd verklarende afbeeldingen. Gebruik je afbeeldingen? Geweldig! Afbeeldingen zijn een mooie visuele ondersteuning in je tekst. Toch mogen ze niet het belangrijkste element van je tekst zijn. Een voice searcher krijgt ze namelijk niet te zien.

En de laatste tip die ik je geef: lees je tekst altijd minstens één keer hardop na. Voelt hij niet naturel aan? Dan keer je best terug naar de schrijftafel.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *