Categories: Copywriting

Maak jij deze 5 fouten op je ‘over ons’-pagina?

Stuur jij binnenkort je nieuwe website de wijde wereld in? Dan heb je alvast heel mooie vooruitzichten. Eén dezer kunnen jouw bezoekers opnieuw ontdekken wat je doet, hoe je hen helpt en… wie je bent.

Natuurlijk heb je voor die laatste categorie wel een zogenaamde ‘over ons’-pagina nodig. En die pagina zelf schrijven, da’s geen cadeau.

Wat is een ‘over ons’-pagina?

De naam van de pagina geeft in dit geval veel prijs. De ‘over ons’-pagina is namelijk dat gedeelte van je website dat over je bedrijf gaat.

Je kan deze pagina ook kennen als de ‘Over mij’-pagina (wanneer je alleen bent) of de ‘About page’ (wanneer je veel met mensen uit de digitale sector praat ?).

Op deze pagina vind je onder andere:

    • De nodige informatie over het bedrijf
    • De mensen die er werken
    • Het verhaal van het bedrijf (liefst kort en bondig)
    • De USP’s van de onderneming

Kortom: de ‘over ons’-pagina kan heel wat verschillende types content bevatten. En dat maakt het net zo moeilijk om er een straffe pagina van te maken.

De 5 meest gemaakte fouten op de ‘over ons’-pagina

Er kan dus heel wat misgaan tijdens het schrijven van je ‘over ons’-pagina. Veel ondernemers en bedrijven maken tijdens dit laatste spurtje richting go-live dan ook enkele klassieke fouten. Daarmee bedoel ik geen spelfouten, maar content die je bedrijf en verhaal aantast.

Welke fouten dat zijn en hoe jij ze kan vermijden? Ik vertel het je graag!

Fout 1: De ‘over ons’-pagina gaat over onze geschiedenis

Deze staat met stip op nummer één in deze ranglijst. De ‘over ons’-pagina is een ellenlange tekst die de visie, missie en geschiedenis van je bedrijf omschrijft.

Zucht.

De meeste bezoekers zijn niet geïnteresseerd in je visie of missie. En het gedetailleerde verhaal over de oprichting van je bedrijf laat hen ook koud. (Tenzij je écht een heel straf verhaal hebt!)

Bezoekers die op deze pagina terechtkomen, willen:

    • Je beter leren kennen
    • Ontdekken hoe jij hen kan helpen
  • Heel snel ontdekken of jij de juiste partij bent

Wil dat zeggen dat je ‘over ons’-pagina niet over jou moet gaan? Jawel! Al moet je ervoor zorgen dat je verhaal klopt met wat je bedrijf wil uitstralen.

Op de about page van Google ontdek je waar het bedrijf voor staat, gevolgd door nieuws en producten. Geen geschiedenis, geen mensen, … enkel de essentie voor de lezer.

Fout 2: De eerste versie van de ‘over ons’-pagina is de enige versie

De lijn tussen deze en de vorige fout is flinterdun. Er zijn heel wat ‘over ons’-pagina’s die geen (interne) revisieronde kregen. Dat is vooral omdat deze pagina nog snel-snel in elkaar geflanst werd voor de lancering.

Hierdoor is deze pagina veranderd in een boek waar zelfs De Bijbel ‘u’ tegen zou zeggen. Op die manier vertel je zodanig veel, dat je eigenlijk niets meer vertelt.

Hou je ‘over ons’-pagina dus kort en bondig, licht je USP’s op een visuele manier uit en probeer een bezoeker te overtuigen van de meerwaarde van jouw product of dienst.

Hoe je dat doet? Vraag aan een copywriter om het aantal woorden in de eerste versie van jouw eerste tekst te halveren. Stuur je tekst daarna door naar een designer, die bepaalde elementen op een visuele manier in de spotlights zet.

Fout 3: De pagina weerspiegelt niet wie je bent

Waarom mensen met plezier meer betalen bij Coolblue? Omdat het blauwe Nederlandse bedrijf een echt gezicht heeft. Wanneer je kiest voor een persoonlijke aanpak, zorg je ervoor dat je ‘over ons’-pagina dat ook effectief uitstraalt.

Onderstreep wat jouw bedrijf uniek maakt, bepaal een tone-of-voice en zorg ervoor dat je die toon ook aanhoudt.

Fout 4: Er is geen call-to-action

Call-to-actions bepalen voor een groot deel het succes van je website. Geen call-to-actions op je ‘over ons’-pagina is dan ook een gemiste kans.

Stel je voor: je hebt uren en uren gespendeerd aan de teksten van je ‘over ons’-pagina. Het verhaal van je onderneming zit écht goed, de teksten zijn vlot en de pagina ziet er visueel top uit. Een geïnteresseerde bezoeker leest deze pagina met plezier… en vertrekt dan.

Enkel en alleen omdat er geen call-to-action op je pagina zit.

Een bezoeker die meer wil weten over je bedrijf wil waarschijnlijk ook met je samenwerken. Probeer deze bezoeker dan ook te overtuigen met call-to-actions zoals:

    • Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
    • Vraag een gratis demo aan
    • Download ons e-book
    • Solliciteer op onze vacatures
  • Neem contact met ons op

Mijn tip? Bekijk je ‘over ons’-pagina als een wegwijzer doorheen je website. Zorg ervoor dat mensen meer kunnen ontdekken op relevante pagina’s, en overtuig hen met slimme call-to-actions.

Fout 5: Je hebt geen ‘over ons’-pagina

De laatste (en misschien zelfs de allergrootste) fout die je op je ‘over ons’-pagina kan maken: je hebt er geen. Omdat iemand je ooit zei dat je er geen nodig hebt.

Dat. Zijn. Leugens.

Je hebt wél zo’n pagina nodig. Eén plaats op je website waar je je bedrijf kort voorstelt, vertelt wat je maakt en hoe jouw oplossingen het leven van je potentiële klanten vergemakkelijken.

Geen zin of inspiratie om aan die pagina te beginnen?

Neem contact met me op!


Jenthe

Recent Posts

  • Over Legendary
  • Zoekmachinemarketing

Samenwerken met een Google Partner – Wat zijn de voordelen?

Enkele weken geleden belandde het onderstaande bericht van Google in m'n mailbox. Daarin brachten ze goed nieuws: Legendary is vanaf…

5 jaar ago
  • Copywriting
  • Zoekmachinemarketing

Wat is Voice Search?

Voice Search is hot topic. Maar... wat is voice search, en hoe optimaliseer jij je teksten voor de gesproken vragen…

5 jaar ago
  • Zoekmachinemarketing

Uitsluitingszoekwoorden: onmisbaar voor iedere Google Ads-campagne

Iedere adverteerder op Google Ads kent het wel: elke klik kost geld. Je zorgt er dan ook maar best voor…

5 jaar ago
  • Copywriting
  • Zoekmachinemarketing

Google Analytics & content marketing: een match made in heaven

Content marketing en Google Analytics. Je zou het misschien niet zeggen, maar eigenlijk is de combinatie van deze data-driven tool…

5 jaar ago
  • Copywriting

UX writing: het geheime wapen van jouw app of website?

UX (User Experience) writing is hot topic in marketingland. Maar… wat is UX writing nu eigenlijk? Hoe kan je met…

5 jaar ago
  • Copywriting
  • Digitale marketing

Schrijven om te verkopen? Vermijd deze 5 conversiekillers!

Je moment de gloire is aangebroken. Dit is het punt waar je wekenlang naartoe hebt gewerkt. Je trok een websitebezoeker…

5 jaar ago