Stuur jij binnenkort je nieuwe website de wijde wereld in? Dan heb je alvast heel mooie vooruitzichten. Eén dezer kunnen jouw bezoekers opnieuw ontdekken wat je doet, hoe je hen helpt en… wie je bent.
Natuurlijk heb je voor die laatste categorie wel een zogenaamde ‘over ons’-pagina nodig. En die pagina zelf schrijven, da’s geen cadeau.
De naam van de pagina geeft in dit geval veel prijs. De ‘over ons’-pagina is namelijk dat gedeelte van je website dat over je bedrijf gaat.
Je kan deze pagina ook kennen als de ‘Over mij’-pagina (wanneer je alleen bent) of de ‘About page’ (wanneer je veel met mensen uit de digitale sector praat ?).
Op deze pagina vind je onder andere:
Kortom: de ‘over ons’-pagina kan heel wat verschillende types content bevatten. En dat maakt het net zo moeilijk om er een straffe pagina van te maken.
Er kan dus heel wat misgaan tijdens het schrijven van je ‘over ons’-pagina. Veel ondernemers en bedrijven maken tijdens dit laatste spurtje richting go-live dan ook enkele klassieke fouten. Daarmee bedoel ik geen spelfouten, maar content die je bedrijf en verhaal aantast.
Welke fouten dat zijn en hoe jij ze kan vermijden? Ik vertel het je graag!
Deze staat met stip op nummer één in deze ranglijst. De ‘over ons’-pagina is een ellenlange tekst die de visie, missie en geschiedenis van je bedrijf omschrijft.
Zucht.
De meeste bezoekers zijn niet geïnteresseerd in je visie of missie. En het gedetailleerde verhaal over de oprichting van je bedrijf laat hen ook koud. (Tenzij je écht een heel straf verhaal hebt!)
Bezoekers die op deze pagina terechtkomen, willen:
Wil dat zeggen dat je ‘over ons’-pagina niet over jou moet gaan? Jawel! Al moet je ervoor zorgen dat je verhaal klopt met wat je bedrijf wil uitstralen.
De lijn tussen deze en de vorige fout is flinterdun. Er zijn heel wat ‘over ons’-pagina’s die geen (interne) revisieronde kregen. Dat is vooral omdat deze pagina nog snel-snel in elkaar geflanst werd voor de lancering.
Hierdoor is deze pagina veranderd in een boek waar zelfs De Bijbel ‘u’ tegen zou zeggen. Op die manier vertel je zodanig veel, dat je eigenlijk niets meer vertelt.
Hou je ‘over ons’-pagina dus kort en bondig, licht je USP’s op een visuele manier uit en probeer een bezoeker te overtuigen van de meerwaarde van jouw product of dienst.
Hoe je dat doet? Vraag aan een copywriter om het aantal woorden in de eerste versie van jouw eerste tekst te halveren. Stuur je tekst daarna door naar een designer, die bepaalde elementen op een visuele manier in de spotlights zet.
Waarom mensen met plezier meer betalen bij Coolblue? Omdat het blauwe Nederlandse bedrijf een echt gezicht heeft. Wanneer je kiest voor een persoonlijke aanpak, zorg je ervoor dat je ‘over ons’-pagina dat ook effectief uitstraalt.
Onderstreep wat jouw bedrijf uniek maakt, bepaal een tone-of-voice en zorg ervoor dat je die toon ook aanhoudt.
Call-to-actions bepalen voor een groot deel het succes van je website. Geen call-to-actions op je ‘over ons’-pagina is dan ook een gemiste kans.
Stel je voor: je hebt uren en uren gespendeerd aan de teksten van je ‘over ons’-pagina. Het verhaal van je onderneming zit écht goed, de teksten zijn vlot en de pagina ziet er visueel top uit. Een geïnteresseerde bezoeker leest deze pagina met plezier… en vertrekt dan.
Enkel en alleen omdat er geen call-to-action op je pagina zit.
Een bezoeker die meer wil weten over je bedrijf wil waarschijnlijk ook met je samenwerken. Probeer deze bezoeker dan ook te overtuigen met call-to-actions zoals:
Mijn tip? Bekijk je ‘over ons’-pagina als een wegwijzer doorheen je website. Zorg ervoor dat mensen meer kunnen ontdekken op relevante pagina’s, en overtuig hen met slimme call-to-actions.
De laatste (en misschien zelfs de allergrootste) fout die je op je ‘over ons’-pagina kan maken: je hebt er geen. Omdat iemand je ooit zei dat je er geen nodig hebt.
Dat. Zijn. Leugens.
Je hebt wél zo’n pagina nodig. Eén plaats op je website waar je je bedrijf kort voorstelt, vertelt wat je maakt en hoe jouw oplossingen het leven van je potentiële klanten vergemakkelijken.
Enkele weken geleden belandde het onderstaande bericht van Google in m'n mailbox. Daarin brachten ze goed nieuws: Legendary is vanaf…
Voice Search is hot topic. Maar... wat is voice search, en hoe optimaliseer jij je teksten voor de gesproken vragen…
Iedere adverteerder op Google Ads kent het wel: elke klik kost geld. Je zorgt er dan ook maar best voor…
Content marketing en Google Analytics. Je zou het misschien niet zeggen, maar eigenlijk is de combinatie van deze data-driven tool…
UX (User Experience) writing is hot topic in marketingland. Maar… wat is UX writing nu eigenlijk? Hoe kan je met…
Je moment de gloire is aangebroken. Dit is het punt waar je wekenlang naartoe hebt gewerkt. Je trok een websitebezoeker…