Je moment de gloire is aangebroken. Dit is het punt waar je wekenlang naartoe hebt gewerkt. Je trok een websitebezoeker aan, overtuigde hem via perfect getimede advertenties en verleidde hem met behulp van straffe mails. Deze gebruiker is eindelijk terechtgekomen op je volledig geoptimaliseerde ‘sales page’. En dan…
Niks.
Je bezoeker verlaat je website en trekt naar die van je concurrent. Exact hetzelfde verhaal als heel wat andere potentiële kopers.
De conversiekiller? Dat zijn hoogstwaarschijnlijk de teksten die op je salespage staan. Gelukkig kan je die copy met enkele content quick fixes verbeteren.
Ontdek hoe de teksten op je salespage ervoor zorgen dat je niks verkoopt (en hoe je dat kan oplossen, uiteraard)!
Deze conversiekiller staat niet toevallig op nummer 1. Het is ook dé belangrijkste reden waarom een bezoeker sito presto weer vertrekt.
Stel: je bent op zoek naar een nieuw inbraakalarm. Welke zin kan jou over de streep trekken?
Ik zou het wel weten.
De oplossing
Je hebt je oplossing uitgewerkt met een bepaalde reden. Het laat dingen sneller gaan, lost bepaalde ergernissen op, zorgt voor meer veiligheid, …
Denk terug aan die redenen en speel ze volledig uit. Stap weg van de features van je oplossing, maar vertel wat die eigenschappen voor je kopers kunnen betekenen.
Uiteraard, daar dient een salespage toch voor?
Klopt. Al is deze pagina het laatste obstakel dat je soon-to-be klanten moeten trotseren. Als je op dat ogenblik net iets te hard pusht, trekken ze je geloofwaardigheid in twijfel.
De oplossing
Wil je kind niet op het potje? Dan is pushen geen oplossing. (Trust me, I’ve been there.) Je kan je oogappel wel overtuigen dankzij de nodige empathie en door subtiel de voordelen van het potje toe te lichten.
Hetzelfde geldt voor je verkooppagina. Je stelt de potentiële koper eerst gerust, vertelt wat de voordelen van je oplossing zijn en waarom mensen jouw product kopen. Deze empathische of persuasieve aanpak werkt vaak een stuk beter!
Een salespage telt vaak meer dan 10 000 pixels. Ze bevat dan ook alle informatie over een bepaald product of dienst. (Letterlijk alle informatie.) Een potentiële koper overladen met duizenden woorden gaat in dat geval niet werken. Zo’n tekstwaterval zorgt ervoor dat je bezoekers snel vertrekken.
De oplossing
Denk na over primaire en secundaire content. Wat moet je gebruiker absoluut weten, en wat willen sommige gebruikers ontdekken? Plaats het eerste type content op de salespagina en verstop het tweede type op subtiele wijze of andere pagina’s.
“A cover is not a book”, leerde Mary Poppins ons. Dat principe geldt ook voor de copy op je salespage.
Ik geef het toe: een leuke headline of elevator pitch doet mijn hart sneller slaan. Een creatieve insteek of een straffe boodschap is een dan ook heel goed begin… maar niet genoeg om bezoekers te overtuigen.
Vaak beginnen paragrafen op salespages héél sterk, om dan langzaamaan af te zwakken. En dan komt er een punt waarop bezoekers vertrekken of in slaap vallen.
De oplossing
Verwijder even alle titels van je salespage, en neem al je teksten opnieuw (luidop) door.
Is je antwoord op één van deze vragen “Nee”? Dan keer je best terug naar de schrijftafel en creëer je teksten die het niveau van je headlines aanhouden.
Je teksten staan volledig op punt, ze zijn vlot, behapbaar en vertellen een mooi verhaal. En toch verkoop je niks via je salespage. Misschien zijn je teksten niet afgestemd op je publiek?
Mercedes en Lexus zijn allebei luxewagens, maar de boodschap van Mercedes zou bij de Lexus-doelgroep niet werken (en omgekeerd). De juiste insteek op de juiste manier gebracht is dus cruciaal voor het succes van je verkooppagina.
De oplossing
Er is maar één oplossing die hier werkt: je doelgroep bestuderen en interviewen. Wat wil je potentiële klant lezen? Wat zijn de problemen van je bezoekers? Hoe kan jij die problemen oplossen? Zorg dat je je lezers kent en weet hoe jouw oplossing hen helpt. Enkel zo kan je empathische teksten schrijven.
Neem contact met me op!
Enkele weken geleden belandde het onderstaande bericht van Google in m'n mailbox. Daarin brachten ze goed nieuws: Legendary is vanaf…
Voice Search is hot topic. Maar... wat is voice search, en hoe optimaliseer jij je teksten voor de gesproken vragen…
Iedere adverteerder op Google Ads kent het wel: elke klik kost geld. Je zorgt er dan ook maar best voor…
Content marketing en Google Analytics. Je zou het misschien niet zeggen, maar eigenlijk is de combinatie van deze data-driven tool…
UX (User Experience) writing is hot topic in marketingland. Maar… wat is UX writing nu eigenlijk? Hoe kan je met…
Stuur jij binnenkort je nieuwe website de wijde wereld in? Dan heb je alvast heel mooie vooruitzichten. Eén dezer kunnen…