De laatste twee jaar kreeg ik er af en toe mee te maken, maar de laatste maanden zie ik het steeds vaker opduiken bij websites die ik beheer. Wanneer ik naar ‘verwijzers’ in Google Analytics ga, staat com.google.android.googlequicksearchbox vrij hoog in de resultaten. Akkoord, het ziet er een beetje fishy uit, maar toch is het belangrijk om verwijzers met deze naam niet als spam te categoriseren. Ik leg het even uit.

Wat is com.google.android.googlequicksearchbox?

De term “com.google.android.googlequicksearchbox” doet bij heel wat Androidgebruikers een belletje rinkelen. Het is namelijk een foutmelding die geregeld opduikt op Android-smartphones. Je hoeft het dus niet ver te zoeken: verkeer dat via “com.google.android.googlequicksearchbox” komt, is verkeer dat via Androidtoestellen op je site terecht komt.

Wanneer je de verwijzer analyseert, merk je dat er “Google.com” omgekeerd staat. Dat is logisch! Wanneer je de Android Play Store opent, merk je dat in de URLs van de apps vaak omgekeerde domeinnamen staan.

  • De KBC Mobile app bevat be.kbc
  • De Mailchimp-app eindigt op com.mailchimp
  • Com.rovio (de makers van Angry Birds) staat in de Angry Birds-app vermeld.

Het is dus eigenlijk een manier van naam geven aan een Android-app. En com.google is dus uiteraard… een app van de zoekmachine. Sterker zelfs: het is dé Google-app voor Android-telefoons!

Wat doet de Google-app eigenlijk?

Zoals Alphabet, het bedrijf achter de zoekgigant zelf omschrijft: “De Google-app houdt je op de hoogte van de dingen waarin je bent geïnteresseerd.” De app is voor heel wat Android-gebruikers (waaronder ikzelf) eigenlijk de meest gebruikte app van de smartphone. De app pusht namelijk heel wat content op maat, waaronder:

  • Het verkeer van en naar je werk
  • Nieuwtjes die jou interesseren (in mijn geval film en marketing)
  • Events en restaurants in de buurt.

Daarnaast is de app ook een soort snelkoppeling naar het internet. Je kan namelijk de search bar gebruiken om snel een zoekopdracht in te geven en een voorgestelde website te bezoeken.

Het verschil met Android’s organisch verkeer

De kans is vrij reëel dat je jezelf al de bedenking “ja maar, ik krijg ook organisch verkeer van Androidgebruikers in Google Analytics” hebt gemaakt. Gelijk heb je! Toch moeten we verkeer via com.google.android.googlequicksearchbox anders interpreteren dan organisch zoekverkeer van Androidgebruikers.

Organisch verkeer via Android zijn namelijk gebruikers die je website bezoeken via Chrome (de linkse foto). Com.google.android.googlequicksearchbox is dus enkel verkeer dat de Google-app gebruikt, en daarna via de ingebouwde browser jouw website bezoekt (de rechtse foto).

Tip: wil je weten of je de Chrome-applicatie gebruikt of de standaard Google search-app? Wanneer je bovenaan de URL kan wijzigen, zit je in Google Chrome. Wanneer je dit niet kan, gebruik je de Google Search-app.

Organisch zoekverkeer of toch een verwijzer?

Dus… als dit verkeer afkomstig is van de zoekmachine van Android, moet het dan eigenlijk niet bij je organisch zoekverkeer verschijnen? Ze hebben in principe toch een bepaalde zoekopdracht ingegeven, en kregen jou dan als resultaat. Het resultaat van je (misschien wel supersterke) SEO-inspanningen. Het moet dus een foutje van Google zijn. Of toch niet?

Ondertussen is dit “foutje” namelijk al anderhalf jaar aan de gang. Een gigantisch bedrijf zoals Google zou zo’n fout al opgemerkt en aangepast hebben. Er gaan stemmen op dat Google deze aanpassing doet om mobiel verkeer beter te meten. Zo weet je immers op welke mobiele kanalen je je op moet focussen bij je mobiele strategie.

Hoe verplaats je verkeer via com.google.android.googlequicksearchbox?

Toch voelt het voor heel wat gebruikers aan als een foutje in Google Analytics. Ze zouden verkeer dat via Android zoekt ook daadwerkelijk bij hun zoekverkeer willen zien verschijnen. Goed nieuws: want dat is ook perfect mogelijk. Ik leg het je even uit!

Filters in Google Analytics

De meest efficiënte oplossing om dit verkeer te verplaatsen, is om een filter in te stellen.

Tip: Ik raad altijd aan om een aparte omgeving in Google Analytics aan te maken om filters te testen, vooraleer je ze loslaat op je échte dataweergave. Maak ook altijd een RAW-weergave, waarop je geen enkele filter toepast. Zo heb je altijd een bewerkbare kopie van je data.

Deze filter zal verkeer dat van de Google-app afkomstig is registreren als organisch zoekverkeer. Hiervoor volg je best de volgende stappen:

  • Meld je aan bij Google Analytics
  • Klik op “Beheerder” en selecteer de juiste weergave (view)
  • Klik hier op Filters en selecteer daarna linksboven “Filter toevoegen”
  • Wanneer je een filter kan toevoegen, vul je onderstaande gegevens in:
    • Filternaam: Kies een filternaam die je makkelijk herkent.
    • Filtertype: Aangepast (Custom) – Geavanceerd (Advanced)
    • Veld A: Campagnebron: ^com\.google\.android\.googlequicksearchbox$
    • Veld B: Campagnemedium: referral
    • Output to: Campagnemedium: organic
    • Geef nog even aan dat veld B ook vereist is, en druk dan op opslaan

En dan ben je klaar! Dankzij deze filter verschijnt verkeer dat afkomstig is van de Google-app voortaan bij het organisch zoekverkeer.

Tip: Hou er rekening mee dat filters in Google Analytics niet met terugwerkende kracht kunnen werken. Wanneer je de filter dus instelt om 26 februari 2018, zal het verkeer via com.google.android.googlequicksearchbox pas vanaf 26 februari 2018 zichtbaar zijn als zoekverkeer.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *