SEO en content worden geregeld in één adem genoemd. Sinds Google enkele jaren geleden heeft gezegd dat ze meer aandacht zouden geven aan de content van een website, is de technische kant van SEO wat achterwege geschoven. En dat terwijl dat eigenlijk jammer is.
Wanneer we het hebben over SEO, dan zijn er verschillende factoren die bijdragen aan je ranking. Zo is er enerzijds het contentaspect. Anderzijds zijn ook de links die naar je website verwijzen heel belangrijk. Maar daarnaast is ook het technische verhaal heel belangrijk.
Om het maximale uit de zoekmachines te halen, is het van groot belang om ze alledrie te blijven optimaliseren. Toch begrijp ik dat voor niet-technische personen dit gebied nogal onontgonnen terrein is. Daarom somde ik enkele veelvoorkomende technische SEO-fouten op, en leg ik je uit hoe jij ze kan vermijden!
Wijs de zoekmachines de weg
Geef de URL genoeg aandacht
Breng iedere bezoeker tot bij de juiste taal
Zorg voor een snelle website
Vermijd duplicate content
Op regelmatige basis krijgt je site bezoek van zoekrobotten. Wanneer zij op je website terecht komen, is het belangrijk dat jij hen in de juiste richting stuurt. Maak het zoekrobotten dus gemakkelijk om je website te crawlen en te indexeren.
Enkele to-do’s:
De URL van je pagina’s verdient extra aandacht. Een vlot leesbare URL is niet alleen goed voor bezoekers van je website, maar ook voor de zoekmachines. Laat URL’s zoals jouwwebsite.be/artikel/blog/4&sid9172329 dus achterwege, en kies voor een simpele URL.
Enkele to-do’s
Bevat je website meer dan één taal? Dan is het van groot belang om de juiste mensen te bereiken. Het is immers jammer dat Nederlandstalige bezoekers terechtkomen op het Franse gedeelte van je website, en vice versa.
Enkele to-do’s
De snelheid waarmee websites worden geladen is één van de meest belangrijke factoren in het rankingsalgoritme van Google. Zeker in een tijdperk waarin mobiel verkeer blijft groeien, is een korte laadtijd van groot belang. Je wil immers niet alle data van je bezoekers opsouperen aan het laden van je website.
Enkele to-do’s:
Akkoord, de term klinkt misschien een beetje misleidend, maar duplicate content mag je best beschouwen als een technisch SEO-issue. Wanneer je niet de juiste (technische) ingrepen doet, dan kan de content van je website als “dubbel” aanzien worden. En dat soort content wordt door Google en andere zoekmachines genadeloos afgestraft.
Enkele to-do’s:
Een tip: haal je website geregeld door Siteliner. Deze tool geeft je heel snel een overzicht van foute links, duplicate content, ….
Contacteer me vandaag, dan bekijken we hoe jij snel en efficiënt kan scoren in Google!
Enkele weken geleden belandde het onderstaande bericht van Google in m'n mailbox. Daarin brachten ze goed nieuws: Legendary is vanaf…
Voice Search is hot topic. Maar... wat is voice search, en hoe optimaliseer jij je teksten voor de gesproken vragen…
Iedere adverteerder op Google Ads kent het wel: elke klik kost geld. Je zorgt er dan ook maar best voor…
Content marketing en Google Analytics. Je zou het misschien niet zeggen, maar eigenlijk is de combinatie van deze data-driven tool…
UX (User Experience) writing is hot topic in marketingland. Maar… wat is UX writing nu eigenlijk? Hoe kan je met…
Stuur jij binnenkort je nieuwe website de wijde wereld in? Dan heb je alvast heel mooie vooruitzichten. Eén dezer kunnen…
View Comments