Technische SEO: 5 simpele stappen

SEO en content worden geregeld in één adem genoemd. Sinds Google enkele jaren geleden heeft gezegd dat ze meer aandacht zouden geven aan de content van een website, is de technische kant van SEO wat achterwege geschoven. En dat terwijl dat eigenlijk jammer is.

SEO: veel meer dan content

Wanneer we het hebben over SEO, dan zijn er verschillende factoren die bijdragen aan je ranking. Zo is er enerzijds het contentaspect. Anderzijds zijn ook de links die naar je website verwijzen heel belangrijk. Maar daarnaast is ook het technische verhaal heel belangrijk.

Om het maximale uit de zoekmachines te halen, is het van groot belang om ze alledrie te blijven optimaliseren. Toch begrijp ik dat voor niet-technische personen dit gebied nogal onontgonnen terrein is. Daarom somde ik enkele veelvoorkomende technische SEO-fouten op, en leg ik je uit hoe jij ze kan vermijden!

Wijs de zoekmachines de weg
Geef de URL genoeg aandacht
Breng iedere bezoeker tot bij de juiste taal
Zorg voor een snelle website
Vermijd duplicate content

1. Wijs de zoekmachines de weg

Op regelmatige basis krijgt je site bezoek van zoekrobotten. Wanneer zij op je website terecht komen, is het belangrijk dat jij hen in de juiste richting stuurt. Maak het zoekrobotten dus gemakkelijk om je website te crawlen en te indexeren.

Enkele to-do’s:

    • Herbekijk je sitestructuur. Zorg ervoor dat de verschillende pagina’s op je website goed met elkaar verbonden zijn.
    • Zorg voor een sitemap.xml. Als je WordPress gebruikt, kan je ook een dynamische sitemap.xml aanmaken.

2. Geef de URL genoeg aandacht

De URL van je pagina’s verdient extra aandacht. Een vlot leesbare URL is niet alleen goed voor bezoekers van je website, maar ook voor de zoekmachines. Laat URL’s zoals jouwwebsite.be/artikel/blog/4&sid9172329 dus achterwege, en kies voor een simpele URL.

Enkele to-do’s

    • Gebruik koppeltekens in plaats van underscores.
    • Gebruik de zoekterm waarop je focust in de URL van je pagina.

3. Breng iedere bezoeker tot bij de juiste taal

Bevat je website meer dan één taal? Dan is het van groot belang om de juiste mensen te bereiken. Het is immers jammer dat Nederlandstalige bezoekers terechtkomen op het Franse gedeelte van je website, en vice versa.

Enkele to-do’s

    • Zorg voor de juiste landinstellingen. Die kan je bepalen in de Google Search Console.
    • Heeft je site een .nl en een .be domein? Gebruik dan “Rel=”Alternate” href=”JOUW WEBSITE”” in de <head>-tag.

4. Zorg voor een snelle website

De snelheid waarmee websites worden geladen is één van de meest belangrijke factoren in het rankingsalgoritme van Google. Zeker in een tijdperk waarin mobiel verkeer blijft groeien, is een korte laadtijd van groot belang. Je wil immers niet alle data van je bezoekers opsouperen aan het laden van je website.

Enkele to-do’s:

    • Optimaliseer de grootte van je afbeeldingen
    • Verklein (“minify”) HTML-, JavaScript- en CSS-bestanden

5. Vermijd duplicate content

Akkoord, de term klinkt misschien een beetje misleidend, maar duplicate content mag je best beschouwen als een technisch SEO-issue. Wanneer je niet de juiste (technische) ingrepen doet, dan kan de content van je website als “dubbel” aanzien worden. En dat soort content wordt door Google en andere zoekmachines genadeloos afgestraft.

Enkele to-do’s:

    • Maak gebruik van een “Canonical URL-tag” om zoekrobotten naar de juiste pagina te verwijzen.
    • Wil je dat bezoekers jouw website bezoeken via jouwsite.be? Of kies je liever voor www.jouwsite.be? Stel in Google Search Console een voorkeursdomein in.

Een tip: haal je website geregeld door Siteliner. Deze tool geeft je heel snel een overzicht van foute links, duplicate content, ….

Je SEO door een pro?

Contacteer me vandaag, dan bekijken we hoe jij snel en efficiënt kan scoren in Google!


Jenthe

View Comments

Recent Posts

  • Over Legendary
  • Zoekmachinemarketing

Samenwerken met een Google Partner – Wat zijn de voordelen?

Enkele weken geleden belandde het onderstaande bericht van Google in m'n mailbox. Daarin brachten ze goed nieuws: Legendary is vanaf…

5 jaar ago
  • Copywriting
  • Zoekmachinemarketing

Wat is Voice Search?

Voice Search is hot topic. Maar... wat is voice search, en hoe optimaliseer jij je teksten voor de gesproken vragen…

5 jaar ago
  • Zoekmachinemarketing

Uitsluitingszoekwoorden: onmisbaar voor iedere Google Ads-campagne

Iedere adverteerder op Google Ads kent het wel: elke klik kost geld. Je zorgt er dan ook maar best voor…

5 jaar ago
  • Copywriting
  • Zoekmachinemarketing

Google Analytics & content marketing: een match made in heaven

Content marketing en Google Analytics. Je zou het misschien niet zeggen, maar eigenlijk is de combinatie van deze data-driven tool…

5 jaar ago
  • Copywriting

UX writing: het geheime wapen van jouw app of website?

UX (User Experience) writing is hot topic in marketingland. Maar… wat is UX writing nu eigenlijk? Hoe kan je met…

5 jaar ago
  • Copywriting

Maak jij deze 5 fouten op je ‘over ons’-pagina?

Stuur jij binnenkort je nieuwe website de wijde wereld in? Dan heb je alvast heel mooie vooruitzichten. Eén dezer kunnen…

5 jaar ago