Zo ontdek jij welke zoektermen jouw doelpubliek gebruikt

Laatste update: 4 januari 2019

Begin jij binnenkort aan je volgende blog, product, landingspagina of een andere webtekst? Dan speel je met jouw copy maar best in op de noden van je doelpubliek. Om die noden te achterhalen, kan je maar best je doelpubliek héél goed kennen. Of je kan op safe spelen en hun zoektermen achterhalen. Ik leg je even uit hoe ik dat doe!

Deel 1. Zoek naar de vragen die je doelgroepen stellen

De kans dat je content schrijft voor één doelgroep is bijzonder klein. Daarom moet je je doelgroepen opsplitsen in verschillende subgroepen, en je afvragen welke vragen iedere doelgroep zich stelt. Indien je een een interne zoekfunctie hebt op je website, kan je heel snel en gemakkelijk uit Google Analytics je interne zoekresultaten halen. Deze geven jou meteen een mooie eerste indruk over wat gebruikers exact zoeken op je site.

Geen zoekfunctie op je site? Geen ramp! Er is altijd nog Quora.

Quora is een (internationaal) netwerk waar gebruikers vragen aan elkaar kunnen stellen en deze beantwoorden. Dankzij dit netwerk kan jij dus heel snel ontdekken waar (wereldwijd) naar gezocht wordt. Ik toon je even wat er verschijnt wanneer je op zoek gaat naar “SEO”.

Je had het misschien al gemerkt, Quora focust zich voornamelijk op Engelse gebruikers. Toch raad ik je aan om even door de tool te gaan om ideeën voor content op te doen. Je kan het potentieel van deze ideeën later nog aftoetsen.

Wanneer je liever meteen to the point komt en Nederlandse zoektermen wil vinden, is Answer The Public een echte aanrader. Deze (gratis!) tool geeft jou relevante zoektermen in verschillende talen wanneer jij een topic opnoemt. Ik neem opnieuw het voorbeeld van SEO.

Deel 2. Van vragen naar zoektermen

Wanneer je weet welke vragen je doelgroepen zich stellen, is het tijd om uit te zoeken of deze vragen ook daadwerkelijk potentieel hebben. Sommige oplossingen zullen misschien één of twee bezoekers naar je website brengen, andere zullen zorgen voor een enorme bezoekersstroom.

Om deze informatie terug te vinden, kan je de Google Keyword Planner gebruiken. (De Google Keyword Planner is enkel toegankelijk wanneer je een Google AdWords-account hebt.)

Wat je je hierbij wél in het achterhoofd moet houden, is dat je je moet focussen op kwalitatieve bezoekers. Een oplossing waardoor je veel bezoekers van lage kwaliteit aantrekt is niet iets wat je wil. De kans dat de volledige vraag in Google Keyword Planner staat, is vrij klein. Toch zal je nieuwe mogelijkheden en variaties ontdekken, gebaseerd op het zoekvolume.

Deel 3. Creëer de oplossing

Wanneer je stap één en stap twee goed gevolgd hebt, dan heb je normaal gezien een vraag waar mensen naar op zoek zijn en een zoekwoord waarop jij wil targetten. Wat je nu nog moet doen, is het antwoord deftig uitschrijven.

Wanneer je hiermee aan de slag gaat, geef ik je de goeie oude raad om je zoekwoord én de initiële vraag in de titel te verwerken.

Denk maar aan bijvoorbeeld:

    • Zo boost je de SEO van je WordPress-website
    • De SEO-check: een analyse voor WordPress-sites
    • Het belang van SEO-plugins in WordPress

Het resultaat van de vorige drie stappen helpt je om écht kwalitatieve content te schrijven. Je focust je immers op de vragen van je doelgroepen én je weet welke zoekwoorden zorgen voor het meeste verkeer. Een echte win-win, dus!

Teksten die inspelen op jouw doelpubliek?

Neem dan meteen contact met me op!


Jenthe

Comments are closed.

Recent Posts

  • Over Legendary
  • Zoekmachinemarketing

Samenwerken met een Google Partner – Wat zijn de voordelen?

Enkele weken geleden belandde het onderstaande bericht van Google in m'n mailbox. Daarin brachten ze goed nieuws: Legendary is vanaf…

5 jaar ago
  • Copywriting
  • Zoekmachinemarketing

Wat is Voice Search?

Voice Search is hot topic. Maar... wat is voice search, en hoe optimaliseer jij je teksten voor de gesproken vragen…

5 jaar ago
  • Zoekmachinemarketing

Uitsluitingszoekwoorden: onmisbaar voor iedere Google Ads-campagne

Iedere adverteerder op Google Ads kent het wel: elke klik kost geld. Je zorgt er dan ook maar best voor…

5 jaar ago
  • Copywriting
  • Zoekmachinemarketing

Google Analytics & content marketing: een match made in heaven

Content marketing en Google Analytics. Je zou het misschien niet zeggen, maar eigenlijk is de combinatie van deze data-driven tool…

5 jaar ago
  • Copywriting

UX writing: het geheime wapen van jouw app of website?

UX (User Experience) writing is hot topic in marketingland. Maar… wat is UX writing nu eigenlijk? Hoe kan je met…

5 jaar ago
  • Copywriting

Maak jij deze 5 fouten op je ‘over ons’-pagina?

Stuur jij binnenkort je nieuwe website de wijde wereld in? Dan heb je alvast heel mooie vooruitzichten. Eén dezer kunnen…

5 jaar ago