Waarschijnlijk heb je al veel moeite gedaan om de teksten op je website te optimaliseren. Misschien heb je zelfs al enkele technische SEO-tweaks toegepast. En toch presteert de content van je site niet zoals je dat zou willen. Dan is het hoog tijd om die content onder de loep te nemen!

Geef laag presterende content een duwtje in de rug

Wie ooit verschillende blogs beheerde, weet het wel: slechts een klein percentage van de posts zorgt meestal voor het merendeel van het verkeer en de leads. Dat betekent dat er nog heel veel potentieel is voor posts die minder presteren. Ik leg je even uit hoe je dat potentieel het best kan benutten.

Deel 1. Ga op zoek naar quick wins

Wie Google Search Console gebruikt, zal waarschijnlijk het rapport “Search Analytics” wel kennen. Dit rapport geeft je namelijk inzichten over hoe je pagina presteert in de zoekmachines. Je vindt er meer info over het aantal klikken, doorklikratio’s, vertoningen, … van verschillende zoekwoorden.

Daarnaast kan je ook de gemiddelde zoekpositie van de zoektermen raadplegen. Dat doe je door bovenaan de checkbox “Positie” (of “Position”) aan te klikken. Dit geeft je een extra kader met de gemiddelde zoekpositie van dit woord.

De zogenaamde “Quick Wins” zijn zoekwoorden die met een minimale effort op pagina 1 kunnen verschijnen. Idealiter zijn dit zoekwoorden die op dit ogenblik tussen positie 10 en 29 zweven. Wanneer je zo’n woord gevonden hebt, selecteer je het en klik je bovenaan op de “Pages”-button. Op die manier krijg je de pagina’s te zien die getoond werden bij dit zoekwoord.

Zo weet je meteen welke pagina’s je best aan kan pakken! Eerst en vooral ga je op de pagina zelf kijken of alles goed zit. Kloppen de titels wel? Zit de copy van de website goed? Zijn de afbeeldingen van goede kwaliteit?

Deel 2. Ga op zoek naar pagina’s om te linken

Linkbuilding is nog steeds hot topic in SEO-land. De juiste externe links zorgen voor een stroom van verkeer én laten je content boosten in de zoekmachines. Daarnaast vindt Koning Google het ook belangrijk dat jij voldoende aandacht schenkt aan interne links. Dat zijn links tussen verschillende pagina’s van je eigen website. Interne links kunnen de kwaliteit van verschillende pagina’s namelijk snel verhogen.

Natuurlijk moeten die interne links wel relevant zijn. Om die relevante links te vinden, gebruik ik Google. Stel dat ik het zoekwoord “online marketeer” op deze website wil boosten, dan ga ik in de zoekmachine de onderstaande zoekopdracht uitvoeren:

site:becomelegendary.be intext:”search marketeer”

Zelf proberen? Verander dan gewoon de becomelegendary.be door je eigen URL en de online marketeer door een zoekwoord waarop je je wil richten.

Wanneer je relevante en krachtige pagina’s gevonden hebt, voeg dan interne links toe bij de juiste zoekwoorden.

Deel 3. Oude blogposts updaten en herpubliceren

De meeste blogs rangschikken hun blogposts op datum. De nieuwste posts staan vanboven, oudere posts staan op één van de vele subpagina’s. Maar… hoe ouder een blogpost is, hoe lager hij in je site-architectuur verschijnt. Wanneer een pagina laag in de architectuur staat, betekent dat ook dat die pagina minder krachtig is. (Logisch dus dat de homepagina bij heel wat websites de meest krachtige pagina is.)

Een oude blogpost kan al snel naar pagina 2, 3, … of misschien zelfs verder verschuiven. Bezoekers moeten dus meer moeite doen om hem te vinden, en ook Google zet de post op een subpagina.

Geef die oude blogpost een boost

Het team achter inbound marketingtool HubSpot nam de proef op de som, en startte met oude content nieuw leven in te blazen. De impact hiervan op de zoekresultaten was enorm!


Bron: HubSpot

Toch moet je deze resultaten in z’n context zien: achter de HubSpot-blog zit een goed geolied team van content marketeers. Daarom nam ik de proef op de som, en deed ik blies ik oude content van Teambuilding Organiseren nieuw leven in. En daar steeg het aantal bezoekers via Google ook met gemiddeld 24% voor de “vernieuwde” blogposts.

Geef ik jouw oude blogposts een tweede leven?

Graag! Vul onderstaand formulier in, dan contacteer ik je zo snel mogelijk!





1 reactie

Het eerste jaar als freelance copywriter & zoekmachinemarketeer · januari 12, 2019 op 8:25 pm

[…] Ik geef websites een technische boost, leg de juiste links en schrijf vlot vindbare content. Hierdoor verhoogt de positie van mijn klanten in de […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *